Over de BioMarktMeter

De BioMarktMeter brengt de marktontwikkeling van producten met een biologisch keurmerk in beeld, waarbij zowel aanbod door retail als foodservice als vraag door consumenten in beeld wordt gebracht. De BioMarktMeter geeft inzicht in:

•       Verkoop van biologische producten in diverse kanalen (omzet);
•       Perceptie, acceptatie en aankoopbesluiten (consumer journey van aandacht, acceptatie naar aankoop) van biologische producten door consumenten;
•       Relevante gedragsdeterminanten om acceptatie van biologische producten te verklaren;
•       Marketingtactiek voor biologische producten zoals promotie en assortiment.

De volgende indicatoren zijn beschikbaar:

Marktgegevens:
•       Aanbod supermarkten
     ○     Assortiment
     ○     Prijs
     ○     Promotie
•       Omzet supermarkten
•       Omzet foodservice (in ontwikkeling)
•       Omzet biologische speciaalzaken (in ontwikkeling)

Consumentenvraag (in ontwikkeling):
•       Perceptie
•       Acceptatie
•       Gedrag
•       Gedragsdeterminanten

Voor ontwikkelingen op gebied van productie en innovatie, zie Monitor Actieplan Biologisch