Consumentenonderzoek bekendheid en begrip
Laatste update: 22 augustus 2025 Update frequentie: Jaarlijks
Hoe bekend consumenten zijn met biologisch voedsel verschilt per afzetkanaal. De hoogste bekendheid is bij biowinkels (5,5), gevolgd door online supermarkten (4,5) en fysieke supermarkten (4,2). In Out of Home (OOH) is biologisch voedsel het minst bekend (3,2).
Gemiddeld geven consumenten aan dat zij in het afgelopen jaar niet veel maar ook niet weinig hebben gehoord, gezien of gelezen over biologisch voedsel (4,5). Ook denken ze er niet heel snel zelf aan: de spontane bekendheid ligt lager.
Wat consumenten denken dat 'biologisch' betekent sluit redelijk aan bij de officiële betekenis van biologisch voedsel. Consumenten vinden dat biologisch vooral voordelen heeft voor de maatschappij (4,6), iets minder voor de gemiddelde Nederlander (4,3), en het minst voor henzelf (4,1).
Gemiddeld geven consumenten aan dat zij in het afgelopen jaar niet veel maar ook niet weinig hebben gehoord, gezien of gelezen over biologisch voedsel (4,5). Ook denken ze er niet heel snel zelf aan: de spontane bekendheid ligt lager.
Wat consumenten denken dat 'biologisch' betekent sluit redelijk aan bij de officiële betekenis van biologisch voedsel. Consumenten vinden dat biologisch vooral voordelen heeft voor de maatschappij (4,6), iets minder voor de gemiddelde Nederlander (4,3), en het minst voor henzelf (4,1).
Begrip
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Bekendheid
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Ervaring en spontane bekendheid
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Begrip voordelen
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Over deze indicatoren
Dit onderzoek is onderdeel van de BioMarktMeter. Jaarlijks wordt er gepeild hoe Nederlanders biologisch voedsel1 ervaren. Dit gebeurt via een consumentenonderzoek onder een representatief panel van 3.000 Nederlanders. Het jaar 2025 is de eerste editie. Via een online vragenlijst zijn indicatoren over percepties, acceptatie en gedrag en gedragsfactoren in kaart gebracht binnen vier afzetkanalen: supermarkten, online, biowinkels en Out of Home2. Consumenten zijn ingedeeld bij één afzetkanaal, op basis van recent koopgedrag. De meeste vragen gingen over dat specifieke kanaal, naast enkele algemene vragen. De BioMarktMeter wordt de komende jaren herhaald. Zo ontstaat een actueel en doorlopend beeld van de biologische markt vanuit het perspectief van consumenten. Dit maakt het mogelijk om trends en veranderingen te volgen.De indicator Bekendheid en begrip laat zien in welke mate Nederlandse consumenten bekend zijn met biologisch voedsel in de vier afzetkanalen.2 Daarnaast geeft deze indicator inzicht in: hoeveel consumenten in het afgelopen jaar over biologisch voedsel gelezen of gehoord hebben in hoeverre hun eigen begrip aansluit bij de officiële betekenis van ‘biologisch’ in welke mate zij voordelen zien van biologisch voedsel voor henzelf, de gemiddelde Nederlander, en voor de samenleving.
Let op: In tegenstelling tot andere pagina’s (zoals op de pagina ‘Houdingen en vaardigheden’), wordt hier niet per afzetkanaal gerapporteerd, maar een totaalgemiddelde gegeven.
De vragen zijn gemeten op een schaal van 1 tot 7, waarbij 1 staat voor 'helemaal niet' of 'helemaal oneens' en 7 voor 'helemaal wel' of 'helemaal eens'. Twee uitzonderingen hierop:
• Wat de consumenten denken dat biologisch betekent (‘Eigen begrip’) is gemeten op een 5-puntsschaal, waarbij 1 staat voor ‘geen overlap/ver uit elkaar’ en 5 staat voor ‘zeer veel overlap’. 3 is het schaalmidden.
• De voordelen van biologisch zijn beoordeeld op een 7-puntsschaal, waarbij 1 staat voor ‘heel laag’ en 7 staat voor ‘heel hoog’, en het midden van de schaal is 4.
Meer informatie is beschikbaar via de contactpagina.
Toelichting bij begrippen
1 Biologisch voedsel: eten en drinken met een biologisch EU-keurmerk.2 Afzetkanalen: de monitor richt zich op vier afzetkanalen: supermarkt, online, biowinkel en Out of Home, elk met een eigen koopomgeving en beleving. Supermarkten zijn opgenomen in de monitor omdat het merendeel van de duurzame bestedingen hier plaatsvindt. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke supermarktbezoeken en online aankopen vanwege verschillen in beleving en koopproces. Biowinkels zijn meegenomen vanwege hun vergelijkbaarheid met supermarkten, maar ook omdat biologische aankopen hier vaker onderdeel zijn van vast koopgedrag en een andere winkelbeleving kennen. Een geheel andere context is consumptie Out of Home: hierbinnen vormt de horeca een belangrijk afzetkanaal voor biologisch voedsel, waarbij de focus ligt op restaurants. Deze verschillen helpen om het gedrag van consumenten rondom biologische aankopen beter te begrijpen en te duiden.
• Supermarkt: een fysieke winkel van een supermarktketen waar je boodschappen kunt doen.
• Online: de digitale winkelomgeving van een supermarkt: een website of app van een supermarktketen waar je boodschappen kunt bestellen. Dit kan een web-only winkel zijn, of een supermarkt die ook fysieke winkels heeft.
• Biowinkel (speciaalzaak voor duurzame voeding): een winkel of supermarkt die zich specialiseert in biologisch voedsel. Dit kan zowel fysiek als online zijn.
• Out of Home: een horecagelegenheid buitenshuis, zoals een restaurant, brasserie of eetcafé, waar je tegen betaling maaltijden of dranken bestelt die ter plekke worden bereid en geserveerd. Wanneer geschreven wordt over kopen van biologisch voedsel we voor dit kanaal: het bestellen van eten/drinken.