Consumentenonderzoek keurmerk

Laatste update: 22 augustus 2025 Update frequentie: Jaarlijks

EU-biologisch keurmerk nog niet breed bekend of herkend

Iets meer dan de helft van de consumenten (53%) geeft aan het EU-keurmerk voor biologisch voedsel te kennen. Van deze consumenten wist 46% het EU-keurmerk biologisch aan te wijzen in een reeks met vier andere duurzame keurmerken (EKO, Fairtrade, Beter Leven, On the way to PlanetProof). Over het algemeen zijn hun meningen over het EU-keurmerk biologisch licht tot matig positief. Het keurmerk wordt als enigszins aantrekkelijk (4,4), nuttig (4,6) en betrouwbaar (4,5) beoordeeld.

Consumenten geven aan een gemiddeld kennisniveau te hebben over het EU-biologisch keurmerk, met een score rond het schaalmidden (4,0). Dit wijst erop dat ze enigszins weten waar het keurmerk voor staat. Wel denken ze dat anderen, in vergelijking met henzelf, meer kennis hebben van het keurmerk (3,5).

Bekendheid

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Evaluatie

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Kennis

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Herkenning

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Over deze indicatoren

Dit onderzoek is onderdeel van de BioMarktMeter. Jaarlijks wordt er gepeild hoe Nederlanders biologisch voedsel1 ervaren. Dit gebeurt via een consumentenonderzoek onder een representatief panel van 3.000 Nederlanders. Het jaar 2025 is de eerste editie. Via een online vragenlijst zijn indicatoren over percepties, acceptatie en gedrag en gedragsfactoren in kaart gebracht binnen vier afzetkanalen: supermarkten, online, biowinkels en Out of Home2. Consumenten zijn ingedeeld bij één afzetkanaal, op basis van recent koopgedrag. De meeste vragen gingen over dat specifieke kanaal, naast enkele algemene vragen. De BioMarktMeter wordt de komende jaren herhaald. Zo ontstaat een actueel en doorlopend beeld van de biologische markt vanuit het perspectief van consumenten. Dit maakt het mogelijk om trends en veranderingen te volgen.

De indicator Keurmerk bundelt alle inzichten over het EU-keurmerk voor biologisch voedsel. De pagina laat zien in hoeverre Nederlandse consumenten dit keurmerk kennen en beoordelen. De cijfers tussen haakjes in de tekst zijn gemiddelden.

Let op: In tegenstelling tot andere pagina’s (zoals op de pagina ‘Houdingen en vaardigheden’), wordt hier niet per afzetkanaal gerapporteerd, maar een totaalgemiddelde gegeven.

De vragen zijn gemeten op een schaal van 1 tot 7, waarbij 1 staat voor 'helemaal niet' of 'helemaal oneens' en 7 voor 'helemaal wel' of 'helemaal eens'. Twee uitzonderingen hierop:
• Bekendheid is gemeten met antwoordopties ja, nee en weet niet.
• Herkenning van het EU-biologisch keurmerk is gemeten door respondenten te vragen de juiste afbeelding te selecteren uit een gerandomiseerde reeks: Beter Leven keurmerk, Fairtrade, EKO, On the way to PlanetProof en EU-keurmerk voor biologisch voedsel.

Meer informatie is beschikbaar via de contactpagina.

Toelichting bij begrippen

1 Biologisch voedsel: eten en drinken met een biologisch EU-keurmerk.

2 Afzetkanalen: de monitor richt zich op vier afzetkanalen: supermarkt, online, biowinkel en Out of Home, elk met een eigen koopomgeving en beleving. Supermarkten zijn opgenomen in de monitor omdat het merendeel van de duurzame bestedingen hier plaatsvindt. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke supermarktbezoeken en online aankopen vanwege verschillen in beleving en koopproces. Biowinkels zijn meegenomen vanwege hun vergelijkbaarheid met supermarkten, maar ook omdat biologische aankopen hier vaker onderdeel zijn van vast koopgedrag en een andere winkelbeleving kennen. Een geheel andere context is consumptie Out of Home: hierbinnen vormt de horeca een belangrijk afzetkanaal voor biologisch voedsel, waarbij de focus ligt op restaurants. Deze verschillen helpen om het gedrag van consumenten rondom biologische aankopen beter te begrijpen en te duiden.

• Supermarkt: een fysieke winkel van een supermarktketen waar je boodschappen kunt doen.
• Online: de digitale winkelomgeving van een supermarkt: een website of app van een supermarktketen waar je boodschappen kunt bestellen. Dit kan een web-only winkel zijn, of een supermarkt die ook fysieke winkels heeft.
• Biowinkel (speciaalzaak voor duurzame voeding): een winkel of supermarkt die zich specialiseert in biologisch voedsel. Dit kan zowel fysiek als online zijn.
• Out of Home: een horecagelegenheid buitenshuis, zoals een restaurant, brasserie of eetcafé, waar je tegen betaling maaltijden of dranken bestelt die ter plekke worden bereid en geserveerd. Wanneer geschreven wordt over kopen van biologisch voedsel we voor dit kanaal: het bestellen van eten/drinken.