Consumentenonderzoek gedrag en intentie

Laatste update: 22 augustus 2025 Update frequentie: Jaarlijks

Ruim de helft van de consumenten koopt weleens biologisch

De meeste consumenten kopen biologisch voedsel, al varieert de frequentie van aankoop. De groep consumenten die volmondig ja zegt op de vraag of ze biologisch voedsel kopen, en niet alleen af en toe, is het grootst in de biowinkel en het kleinst in Out of Home.

Van de consumenten die in de supermarkt géén biologisch voedsel kopen, geeft het merendeel aan dit ook in de toekomst niet van plan te zijn (86%) en 14% van deze groep consumenten staat hier wel voor open.

Bio winkel

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Out of Home

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Supermarkt

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Online

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Aankoopintentie is voor biologisch voedsel in het algemeen laag, maar er zijn kansen voor bepaalde productgroepen

De intentie om in de komende maand (meer) biologisch voedsel te kopen verschilt per afzetkanaal. Deze intentie is het laagst bij de supermarkt en Out of Home en het hoogst bij de biowinkel. Ditzelfde beeld zien we terug bij de vraag in hoeverre consumenten al vóór hun boodschappen of reservering overwegen om wel of geen biologisch voedsel te kopen. Vooral in Out of Home wordt hier het minst over nagedacht.

Wanneer consumenten wél overwegen om biologisch te kopen, gaat het het vaakst om groente en fruit, gevolgd door eieren. Dit geldt voor de supermarkt, online en biowinkel. Binnen Out of Home kiezen consumenten vooral biologisch voor groente, daarna voor vlees en fruit. Biologisch bier en frisdrank worden het minst vaak overwogen.

In de biowinkel zijn consumenten gemiddeld het meest geneigd om biologisch voedsel bij anderen aan te bevelen (5,3). In andere afzetkanalen is dit aanzienlijk lager (tussen 3,3 en 3,9).

Aankoopintentie

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Aanbeveling

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Overweging

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Overweging productgroep Biowinkel

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Overweging productgroep Out of Home

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Overweging productgroep Online

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Overweging productgroep Supermarkt

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Over deze indicatoren

Dit onderzoek is onderdeel van de BioMarktMeter. Jaarlijks wordt er gepeild hoe Nederlanders biologisch voedsel1 ervaren. Dit gebeurt via een consumentenonderzoek onder een representatief panel van 3.000 Nederlanders. Het jaar 2025 is de eerste editie. Via een online vragenlijst zijn indicatoren over percepties, acceptatie en gedrag en gedragsfactoren in kaart gebracht binnen vier afzetkanalen: supermarkten, online, biowinkels en Out of Home2. Consumenten zijn ingedeeld bij één afzetkanaal, op basis van recent koopgedrag. De meeste vragen gingen over dat specifieke kanaal, naast enkele algemene vragen. De BioMarktMeter wordt de komende jaren herhaald. Zo ontstaat een actueel en doorlopend beeld van de biologische markt vanuit het perspectief van consumenten. Dit maakt het mogelijk om trends en veranderingen te volgen.

De indicator Gedrag en intentie geeft inzicht in het huidige koopgedrag van consumenten met betrekking tot biologisch voedsel. Deze indicator meet ook de intentie en in hoeverre consumenten de aankoop van biologisch voedsel vooraf overwegen (en bij welke specifieke producten),3 evenals of zij deze achteraf aanbevelen bij anderen. Daarmee geeft de indicator inzicht in het traject van overwegen, kopen en aanbevelen van biologisch voedsel door consumenten. Deze informatie is waardevol voor het begrijpen van toekomstig koopgedrag en het stimuleren van gedragsverandering.
• De cijfers tussen haakjes in de tekst zijn gemiddelde waarden, tenzij anders vermeld
• Koopgedrag is gemeten middels een meerkeuzevraag met één antwoordmogelijkheid
• Aankoopintentie en aanbeveling aan anderen zijn gemeten met een 7-puntsschaal, waarbij 1 staat voor ‘helemaal niet’ (of ‘helemaal oneens’) en 7 voor ‘helemaal wel’ (of ‘helemaal oneens’); het midden van de schaal is 4
• Het in overweging nemen van de aankoop van biologisch voedsel is gemeten op een 7-puntsschaal, waarbij 1 staat voor ‘nooit’ en 7 staat voor ‘altijd’ en het midden van de schaal 4 is. De producten die in overweging genomen kunnen worden zijn gemeten middels ‘wel in mindere of meerdere mate in overweging nemen’, ‘niet in overweging meenemen’ of ‘weet ik niet’.

Meer informatie is beschikbaar via de contactpagina.

Toelichting bij begrippen

1 Biologisch voedsel: eten en drinken met een biologisch EU-keurmerk.

2 Afzetkanalen: de monitor richt zich op vier afzetkanalen: supermarkt, online, biowinkel en Out of Home, elk met een eigen koopomgeving en beleving. Supermarkten zijn opgenomen in de monitor omdat het merendeel van de duurzame bestedingen hier plaatsvindt. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke supermarktbezoeken en online aankopen vanwege verschillen in beleving en koopproces. Biowinkels zijn meegenomen vanwege hun vergelijkbaarheid met supermarkten, maar ook omdat biologische aankopen hier vaker onderdeel zijn van vast koopgedrag en een andere winkelbeleving kennen. Een geheel andere context is consumptie Out of Home: hierbinnen vormt de horeca een belangrijk afzetkanaal voor biologisch voedsel, waarbij de focus ligt op restaurants. Deze verschillen helpen om het gedrag van consumenten rondom biologische aankopen beter te begrijpen en te duiden.

• Supermarkt: een fysieke winkel van een supermarktketen waar je boodschappen kunt doen.
• Online: de digitale winkelomgeving van een supermarkt: een website of app van een supermarktketen waar je boodschappen kunt bestellen. Dit kan een web-only winkel zijn, of een supermarkt die ook fysieke winkels heeft.
• Biowinkel (speciaalzaak voor duurzame voeding): een winkel of supermarkt die zich specialiseert in biologisch voedsel. Dit kan zowel fysiek als online zijn.
• Out of Home: een horecagelegenheid buitenshuis, zoals een restaurant, brasserie of eetcafé, waar je tegen betaling maaltijden of dranken bestelt die ter plekke worden bereid en geserveerd. Wanneer geschreven wordt over kopen van biologisch voedsel we voor dit kanaal: het bestellen van eten/drinken.

3 Productcategorieën: consumenten is gevraagd of ze overwegen om voorafgaand aan een aankoop biologisch voedsel te kopen. Dit is uitgevraagd voor de volgende productcategorieën: groente, fruit, zuivel, eieren, vlees (varkens, rund, gevogelte), vruchtensap, koffie, chocolade, wijn en frisdranken + bier in het Out of Homekanaal.