Consumentenonderzoek houding en vaardigheden

Laatste update: 22 augustus 2025 Update frequentie: Jaarlijks

Consumenten staan positief tegenover biologisch voedsel - in alle afzetkanalen

Consumenten staan over het algemeen positief tegenover biologisch voedsel. Het meest positief zijn consumenten in biowinkels (5,4). In fysieke supermarkten en Out of Home ligt dit iets lager (4,8), net als bij online supermarkten (4,7).

Consumenten denken dat ze redelijk goed in staat zijn om biologisch voedsel te kopen. Ook hier scoort de biowinkel het hoogst (5,4). In de andere afzetkanalen ligt de ervaren gedragscontrole bijna gelijk (4,8 of 4,9).

Wel vinden consumenten het soms lastig om te beoordelen of voedsel biologisch is. Dit geldt vooral voor Out of Home (3,3). In de supermarkt en online gaat dit iets beter (4,2 en 4,5). In de biowinkels vinden consumenten biologisch voedsel het makkelijkst te herkennen (5,4).

Houding

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Beoordelingsgemak

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Ervaren gedragscontrole

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Over deze indicatoren

Dit onderzoek is onderdeel van de BioMarktMeter. Jaarlijks wordt er gepeild hoe Nederlanders biologisch voedsel1 ervaren. Dit gebeurt via een consumentenonderzoek onder een representatief panel van 3.000 Nederlanders. Het jaar 2025 is de eerste editie. Via een online vragenlijst zijn indicatoren over percepties, acceptatie en gedrag en gedragsfactoren in kaart gebracht binnen vier afzetkanalen: supermarkten, online, biowinkels en Out of Home2. Consumenten zijn ingedeeld bij één afzetkanaal, op basis van recent koopgedrag. De meeste vragen gingen over dat specifieke kanaal, naast enkele algemene vragen. De BioMarktMeter wordt de komende jaren herhaald. Zo ontstaat een actueel en doorlopend beeld van de biologische markt vanuit het perspectief van consumenten. Dit maakt het mogelijk om trends en veranderingen te volgen.

De indicator Houding en vaardigheden geeft inzicht in de houding die Nederlandse consumenten hebben ten aanzien van biologisch voedsel, de mate waarin ze denken dat het haalbaar is om biologisch voedsel te kopen (=ervaren gedragscontrole) en in staat te zijn om te beoordelen of beschikbare voedselproducten biologisch zijn. De resultaten zijn uitgesplitst naar de vier onderzochte afzetkanalen. Met deze indicator wordt duidelijk hoe positief of negatief Nederlandse consumenten tegenover biologisch voedsel staan en in hoeverre consumenten zich in staat voelen om biologisch voedsel te herkennen of te kopen of eten/drinken in verschillende afzetkanalen. Tenzij anders vermeld:

De vragen zijn gemeten op een schaal van 1 tot 7, waarbij 1 staat voor 'helemaal niet' of 'helemaal oneens' en 7 voor 'helemaal wel' of 'helemaal eens'.

Meer informatie is beschikbaar via de contactpagina.

Toelichting bij begrippen

1 Biologisch voedsel: eten en drinken met een biologisch EU-keurmerk.

2 Afzetkanalen: de monitor richt zich op vier afzetkanalen: supermarkt, online, biowinkel en Out of Home, elk met een eigen koopomgeving en beleving. Supermarkten zijn opgenomen in de monitor omdat het merendeel van de duurzame bestedingen hier plaatsvindt. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen fysieke supermarktbezoeken en online aankopen vanwege verschillen in beleving en koopproces. Biowinkels zijn meegenomen vanwege hun vergelijkbaarheid met supermarkten, maar ook omdat biologische aankopen hier vaker onderdeel zijn van vast koopgedrag en een andere winkelbeleving kennen. Een geheel andere context is consumptie Out of Home: hierbinnen vormt de horeca een belangrijk afzetkanaal voor biologisch voedsel, waarbij de focus ligt op restaurants. Deze verschillen helpen om het gedrag van consumenten rondom biologische aankopen beter te begrijpen en te duiden.

• Supermarkt: een fysieke winkel van een supermarktketen waar je boodschappen kunt doen.
• Online: de digitale winkelomgeving van een supermarkt: een website of app van een supermarktketen waar je boodschappen kunt bestellen. Dit kan een web-only winkel zijn, of een supermarkt die ook fysieke winkels heeft.
• Biowinkel (speciaalzaak voor duurzame voeding): een winkel of supermarkt die zich specialiseert in biologisch voedsel. Dit kan zowel fysiek als online zijn.
• Out of Home: een horecagelegenheid buitenshuis, zoals een restaurant, brasserie of eetcafé, waar je tegen betaling maaltijden of dranken bestelt die ter plekke worden bereid en geserveerd. Wanneer geschreven wordt over kopen van biologisch voedsel we voor dit kanaal: het bestellen van eten/drinken.